ServiceFinder – För konsumenter

Fyrkant

Behöver du en hantverkare, hemstädning, hjälp med bokföringen eller husbesiktning? Oavsett vilket ska du vända dig till ServiceFinder, tjänsteförmedlingsföretaget som parar ihop privatpersoner, arbetsplatser och föreningar med tjänsteföretag. Det första steget tar du genom att surfa in på hemsida, servicefinder.se. På startsidan hittar du tjänsterna som företagen kan erbjuda dig uppdelade på olika kategorier. När du hittat den tjänst som du söker så behöver du bara formulera det behov du har.

Tjänsten som de på ServiceFinder erbjuder är helt gratis, och utan förpliktelser, för dig som konsument. När du skicka in din intresseanmälan så matcher de din förfrågan, och du kommer att bli kontaktad av upp till fem olika företag inom den aktuella branschen. De på ServiceFinder arbetar snabbt, och ofta får du återkoppling från företagen samma dag. Glöm inte att ange när du vill bli kontaktad, i ansökningsformuläret. Du kan också ringa in din förfrågan till dem, på telefonnummer.

När du sedan blir kontaktad av de olika företagen ska du alltid ta dig tid till att göra en ordentlig jämförelse. På deras hemsida kan du läsa Företagspresentationer. När du loggar in på ditt konto hos dem ser du också länkar till företagens hemsidor samt tidigare omdömen.

Saker som kan vara viktiga att kontrollera innan du anlitar ett företag via ServiceFinder är exempelvis om företaget har en ansvarsförsäkring, certifikat och ifall det arbete du vill få utfört är faller inom ramen för ROT/RUT-avdrag.

Att använda sig av deras tjänst för att få kontakt med ett tjänsteföretag är alltid tryggt. De på ServiceFinder kontrollerar alla företaget innan de blir anslutna. När du anlitar ett företag via dem så kan du exempelvis vara säker på att det företaget har F-skattsedel och inte ligger i konkurs. Och förutom den inledande kontrollen så har de på ServiceFinder daglig uppsikt över den anslutna företagen.

Skulle du, mot förmodan, förmodan bli missnöjd med det jobb som utförts hittar du på ServiceFinders hemsida en bra sammanfattning av hur du som konsument kan gå vidare i ärendet. Gör ditt liv lite enklare – börja använda dig av ServiceFinder. De hjälper dig så att du snabbt och enkelt får tag på ett bra företag.

Genom att använda dig av ServiceFinder sparar du som konsument mycket tid och energi. För att du ska få tag på ett företag, vars tjänster matchar dina behov, ska du alltid försöka att vara så tydlig som möjligt när du ställer samman din intresseanmälan. På så vis blir det lättare för företagen att inkomma med relevanta offerter, och du slipper också att få anbud från företag som inte riktigt stämmer överens med din kravprofil.

Förutom att du utförligt ska redogöra för vad det är som du behöver ha hjälp med, så råder ServiceFinder dig som konsument att specificera uppdragets karaktär. Är det ett engångsarbete eller ett återkommande uppdrag? Står du själv för materialet eller är det något företaget ska ansvara för att köpa in? Har du ordnat med bygglov eller andra nödvändiga papper?

En annan fråga som är viktig för uppdragstagaren att få klarhet i är när har du tänkt dig att arbetet ska utföras? Kom ihåg att en del branscher har en ojämn arbetsbelastning, betraktat över ett kalenderår, och att det därför kan vara klokt att försöka vara ute i så god tid som möjligt med din intresseanmälan. Förutom detta: glöm inte att kontrollera så att du verkligen att skrivit in rätt mejladress och telefonnummer till dig själv.

När du skickat in din förfrågan som kommer den självklart att granskas av ServiceFinder. Skulle de upptäcka att det saknas någon viktig pusselbit så kommer de att kontakta dig så att du får möjlighet att ändra din förfrågan, innan de bollar ärendet vidare till de företag som kan vara intresserade av att inkomma med en offert. De, upp till fem, företag som kommer med en offert kontaktar dig via telefon och mejl. När du gör din intresseanmälan kan du också ange vid vilken tidpunkt det passar bäst att du får en återkoppling.

När du granskat företagen som inkommit med offert och valt det som du tycker passar bäst för att utföra uppdraget så rekommenderar de på ServiceFinder dig att även återkoppla till de företag som du inte väljer att gå vidare med.

De på ServiceFinder ser också gärna att du själv skriver omdömen om de företag som du väljer att anlita. På så vis underlättar du för andra konsumenter som står inför samma val som du själv har gjort.

Som konsument kan du även på egen hand leta upp relevanta företag, som finns listade i deras Företagsguide. På Företagsguiden kan du filtrera sökresultaten utifrån både bransch och geografisk närhet. Du kan även filtrera din sökning utifrån tidigare omdömen som företaget har fått.

Varför får jag inga svar på min intresseanmälan? När du använder dig av ServiceFinder får du i regel återkoppling från upp till fem företag inom loppet av 24 timmar. Men ibland kan det bli så att inget företag hör av sig. Det kan då bero på flera olika saker. Bland annat kan det vara så att det finns för få företag inom den aktuella branschen. Det kan också bero på att jobbet du vill få utfört är av en så liten omfattning att det inte är ekonomiskt gångbart för företag att ta sig an det. Men ge inte upp, utan prova att skicka in din förfrågan igen. Kanske får du napp denna gång!

Tjänsteförmedlingsföretaget ServiceFinder grundades 2006, och har under tio års tid växt oerhört mycket. Till en början var de tre personer som arbetade på ServiceFinder. Idag är de omkring 50, vilket talar sitt tydliga språk. De är bland de största i hela Sverige när det kommer till tjänsteförmedling. Och denna position har de en tydlig ambition om att behålla. För att kunna göra det inser de på ServiceFinder att de hela tiden behöver fokusera på framtiden.

Dagens lösningar och tjänster räcker inte för att möta morgondagens krav. Från företagets start har de på ServiceFinder haft ett driv att röra dem framåt. Och för att du som konsument ska få en sådan bra upplevelse av att använda dem så är det viktigt med feedback. De tar väldigt gärna emot synpunkter från deras kunder, både beställare och utförare. Och det kan självklart vara både ris och ros. På ServiceFinder tar de deras kunders åsikter och insikter på största allvar. För det är för er de finns.

Så tveka inte att recensera dem på någon eller några av de recensionssajter som finns. Många användare har redan gjort, och de är väldigt stolta och glada över det faktum att de på ServiceFinder genomgående får goda vitsord. De läser, tar till sig och försöker alltid att föra en utvecklande dialog med deras kunder. För nöjda kunder är ofta återkommande kunder.

ServiceFinder är sedan 2011 en del av Schibsted Media Group, och de sorterar under avdelningen Schibsted Tillväxtmedier. Bland deras vänner, i en av Nordens största mediekoncerner, återfinns bland annat giganter som Aftonbladet, blocket.se, Lendo, SvD, Prisjakt och hitta.se.

ServiceFinder Sverige AB är personuppgiftsansvarig. De värnar om din personliga integritet. Och de användaruppgifter och annan kontaktinformation, som du anger på ServiceFinder, ska vara korrekt. För att du ska kunna bli medlem hos dem krävs det att du registrerar ditt namn, din mejladress och ditt telefonnummer. Då en offertförfrågan skapas så godkänner du att dina kontaktuppgifter lämnas till de företag som är intresserade av att utföra den tjänst som du beställt.

Viktigt att komma ihåg är också att ServiceFinder inte står som ansvariga för de affärsöverenskommelser som sker via vår förmedlingstjänst. Skulle du som konsument bli missnöjd över hur ett visst arbete utförts, eller inte utförts, så hittar du dock information på deras hemsida, servicefinder.se, om hur du kan driva ärendet vidare.